Ofte stilte spørsmål

Bestilling BetalingFraktLeveringReturRabatt

Bestilling

Kan jeg endre, legge til eller ta bort varer i en ordre?

Vi kan dessverre ikke gjøre endringer på en bestilling som er tatt ut til pakking. Vi har mulighet til å slette varelinjer, eller endre innenfor opprinnelig kjøpesum. Vi kan ikke legge til flere varer, da vi ikke har anledning til å øke kjøpesummen mot betalingsløsningen.

Kan jeg slå sammen to ordre, eller dele en ordre i to?

Nei, dessverre. Ordrene er unike og håndteres individuelt, og vår tekniske løsning tillater ikke dette.
Dersom du ønsker å dele en ordre, kan du legge inn en ny ordre med varene du ønsker for seg, og gi oss beskjed slik at vi kan slette disse i din opprinnelige ordre.

Hvordan kansellerer jeg en ordre?

Ta kontakt så raskt sommulig, så kansellerer vi ordren for deg, så lenge denne ikke er tatt ut til pakking.
Dersom ordren allerede er pakket, og dermed sendt, så vil våre kjøpsvilkår for angrerett og retur gjelde (link).

Hvordan vet jeg at ordren har gått gjennom?

Når ordren har gått gjennom får du opp en side med ordrebekreftelse og beskjeden «Takk for din ordre», og du mottar samtidig ordrebekreftelsen på e-post. Dersom du ikke får opp ordrebekreftelsen, har ikke ordren gått igjennom. Dette kan skyldes manglende info feltene i kassen, eller at betalingen ikke er godkjent eller har feilet.

Hvorfor har jeg ikke fått ordrebekreftelse?

Når ordre er riktig registrert hos oss, sendes ordrebekreftelsen til deg umiddelbart. Dette skjer samtidig som du får opp siden «Takk for din bestilling» på skjermen. Det kan hende ordrebekreftelsen har lagt seg i søppelpost. Hvis du merker *@plukkselv.no som sikker avsender, så vil videre epost legge seg i din innboks.
Dersom du ikke har mottatt ordrebekreftelsen i løpet av noen timer, så kan det hende at ordren ikke har blitt riktig registrert, du har oppgitt feil e-postadresse, eller betalingen kan være avvist. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Hvorfor får jeg ikke bestilt flere av samme vare, antallet hopper tilbake?

Dette er fordi det ikke er flere tilgjengelige på lager. Hvis du ønsker 3, men bare får lagt 2 i handlekurven, så er dette årsaken.

Hvorfor kommer jeg ikke videre når jeg trykker på handlekurven og går til kassen?

Dette skyldes som oftest at du bestiller med en nettleser som er utdatert, eller mangler en oppdatering. Vi ser at dette skjer oftest på iPad. Oppdater nettleseren eller prøv på en annen enhet.

Hvorfor er alle varene borte fra kassen når jeg skal betale?

For å gi deg en god brukeropplevelse i vår nettbutikk, har vi installert cookies som husker hva du har lat i kssen, holde deg innlogget, med mer. Første gang du besøker oss blir du sport om å godkjenne disse. Gjør du ikke det, tillater du oss ikke å huske hva du har lagt i kassen, og denne funksjonen opphører. Du kan vanligvis slå på informasjonskapsler (cookies) ved å endre på innstillingene i nettleseren. Les mer om våre cookies. 

Kan jeg bestille via telefon eller e-post?

Ja, vi kan ta imot din bestilling manuelt. Med dette alternativet mister du fordelene med Klarnas/Vipps’ betalingsfrister, og du må betale faktura innen 14 dager fra ordreinnleggelse da vi ikke har automatisk kredittsjekk på denne betalingsmetoden. Du kan kontakte oss på e-post: info@plukkselv.no eller telefon 22 53 55 51 kl 10.00-14.00 alle hverdager.

Kan jeg som bedrift bestille med mva-faktura og/eller EHF?

Ja, det kan du. Kontakt oss på e-post info@plukkselv.no eller telefon 22 53 55 51 for bestilling.

Har dere butikk som jeg kan komme og handle i?

Nei, vi er kun nettbutikk. 

Kan jeg kjøpe gavekort hos dere?

Ja, du kan kjøpe gavekort på valgfri sum i hele kroner.

Betaling

Hvilke betalingsalternativer har jeg?

Du kan betale med Klarna eller Vipps.

Med Klarna som betalingsmetode, kan du velge mellom kort, faktura eller delbetaling/konto.
Når du betaler med kort, trekkes beløpet når du gjennomfører kjøpet. Alle kortbetalinger behandles av Klarna, som kontrollerer om kortet er godkjent.

Hvis du velger faktura, får du denne på e-post når ordren sendes fra oss. Denne fakturaen har forfall 30 dager fra ordren er sendt fra oss.

Med Vipps blir ordrebeløpet reservert hos Vipps, og beløpet trekkes når varene sendes fra oss.

Hvorfor må jeg legge inn personnummer når jeg velger «kort, faktura eller delbetaling» med Klarna?

Dette er valgfritt, og du kan trykke «hopp over» og betal med kort eller Vipps, men du vil da ikke kunne få faktura som betalingsalternaiv. Dette fordi det er Klarna som utsteder fakturaer og på den måten gir deg kreditt og må vite identiteten til bestilleren. Det er også for å beskytte deg fra at andre skal kunne handler i ditt navn med kreditt. Aller personopplysninger overføres sikkert til Klarma, og det som legges inn kan verken sees eller behandles av Plukkselv.no.

Hvorfor får jeg ikke valgt faktura?

Når du velger faktura, blir det gjort en kredittvurdering. Det kan være flere grunner til at du får begrenset eller ingen kreditt hos Klarna. Av personvernhensyn har ikke vi tilgang til informasjon om dette. Du må derfor ta kontakt med Klarna kundeservice på tlf 21 01 89 91 som kan svare på dette for deg.

Hvorfor ser jeg ikke mva-spesifikasjon i Klarna?

Dette er fordi Klarna kun håndterer og krever inn selve betalingen, og ikke mva. Dersom du har bestilt varer og trenger mva-underlag, kontakt oss på e-post info@plukkselv.no for mva-spesifikasjon.

Når må jeg betale?

Hvis du betaler med kredittkort, blir beløpet trukket når kjøpet gjennomføres. Ved betaling med Vipps eller Klarna faktura/konto, blir du belastet når ordren sendes fra oss. Dersom du får manuell faktura fra oss (gjelder kun unntaksvis), er det 14 dagers betalingsfrist fra ordren registreres.

Frakt

Hvordan beregnes frakten?

Frakten beregnes automatisk ut fra vekten på det som ligger i handlekurven, og vi har forsøkt så godt som mulig å lage en rettferdig fraktmodell. Vi benytter kun pakker med sporing, de gjør at du kan følge dine varer fra vi har pakket og sendt den. Sporingspakker er vårt valg for a vi kan gi deg den service du ønsker når det gjelder levering, og du har en garanti hvis varene ikke dukker opp.

Har dere gratis frakt på ordre?

Når du handler varer (utenom frakt) for mer enn 2000,- spanderer vi frakten. Det kan i enkelte perioder være kampanjer med gratis frakt, dette ser du i kassen ved bestilling. Pakker med gratis frakt sendes som pakke til selvvalgt hentested (PostNord).

Hvorfor får jeg ikke opp leveringsalternativer i kassen?

Dette skyldes som regel en av to årsaker; du kan ha satt et mellomrom (space) før eller etter postnummer, og da kommer ikke fraktalternativ opp. Ta bort mellomrom. Det kan også være at din nettleser ikke klarer å lese Klarnas programvare da nettleseren er utdatert eller ikke oppdatert på en stund. Det enkleste er å prøve i en annen nettleser, eller på en annen enhet (telefon, pc, nettbrett).

Hvordan leveres "Pakke mini"?

Pakke mini leveres i postkassen med sporing hvis den er liten nok i volum etter pakking og som pakke for henting hentested med sporing hvis den blir for stor. Hvordan den sendes får du vite i melding fra fraktselskapet når den sendes.

Hvorfor får jeg bare opp ett leveringsalternativ?

Trykk på den grønne teksten «Klikk her for å vise flere fraktmetoder». Da kan du velge ønsket fraktalternativ.

Levering

Hvor lang tid tar det før jeg får varene mine?

Vi pakker varene dine fortløpende, og beregner 2-5 virkedager for pakking. Merk; dette gjelder for pakking av varene, og postgang kommer i tillegg. Dette tar vanligvis 2-4 dager.

Dersom du har ordre som inneholder forhåndsbestilte varer som vårknoller eller høstløk, så vil ordren sendes når varene er kommet inn på lager. Ordrene blir sendt samlet når siste vare i ordren er kommet på lager. Har du varer du ønsker tilsendt tidligere, må disse legges i egen ordre. Alle varer som har senere levering er merket på produkt, i kassen og på leveringsbekreftelsen i bestillingsøyeblikk.

I noen perioder har vi ekstrem pågang og det kan bli kø på pakking og utsending. Dette gjelder spesielt uke 11-16 og uke 32-37 da forhåndsbestillinger sendes ut. Det kan i verste fall ta to-tre uker fra du bestiller varer til vi får sendt disse. Vi etterstreber til enhver tid at pakking og utsending skal gå så fort som mulig.
Hvis noe haster, ta kontakt med oss så forsøker vi å finne en god løsning for deg.

Kan jeg få varene levert til en annen adresse?

Ja. I kassen legger du inn mottakers adresse, og mobilnummeret du ønsker hentemelding på. E-postadressen som oppgis er den som ordre- og leveringsbekreftelse sendes til. Under adressefeltet huker du av for «Bruk annen fakturaadresse» for den som skal betale. Du kan også velge hvilket hentested du skal hente ut pakken.

Kan jeg endre leveringsadresse etter at ordren er sendt inn?

Kontakt oss på telefon eller epost, så ser vi om dette lar seg gjøre. Det kommer an på hvor langt ordren er kommet i prosessen.

Jeg er bortreist og rekker ikke å hente pakken på PostNords hentested, hva gjør jeg?

Dersom du ikke rekker å hente pakken din på utleveringsstedet innen hentefristen kan du velge å utsette hentefristen. Dette kan gjøres på my.PostNord.no

PostNord har rotet bort pakken min, hva gjør jeg nå?

Kontakt oss, så hjelper vi deg sammen med PostNord å finne pakken din. Det kan være flere årsaker til at pakken er på villspor. Dette er utenfor vår kontroll, men PostNord er behjelpelige med å finne igjen pakker. Dersom PostNord i løpet av rimelig tid ikke klarer å finne igjen pakken, så sender vi deg varene på nytt såfremt vi har de på lager. Du kan også følge sporingen av pakken din på my.PostNord.no.

Hva gjør jeg når jeg bare har fått levert deler av min ordre?

Enten er ordren pakket i flere kolli og ikke alle har kommet fram, dette ser du på sporingen din. Eller så har det skjedd en pakkfeil og lageret har ikke fått med alle bestilte varer i ordren. Kontakt oss, så hjelper vi deg.
Det kan også hende at mindre ting er lagt sammen med/inni større ting, f.eks. kan frø være lagt inni en eske eller oppi en potte. Husk at en del frøposer har samme brunfarge som pappeskene.

Hva gjør jeg når jeg får feil varer levert?

Hvis du har fått feil varer, så ta kontakt med oss. Vi hjelper deg med å rette opp i feilen og sende deg riktige varer.

Hva skjer hvis jeg ikke henter ut pakken min fra PostNords hentested?

Hvis du ikke henter ut pakken din innen fristen på 7 dager, går denne går i retur til oss. Du kan utvide hentefristen på my.PostNord.no. Du kan få tilsendt varene på nytt, men må da betale porto på nytt.

Hvis du ikke ønsker varene tilsendt på nytt, kan vi ta varene i retur (gjelder ikke ferskvare). Se mer informasjon under Retur.

Hva gjør jeg hvis pakken min havner på feil hentested?

Kontakt PostNord, så videresender de til riktig sted. Du kan også kontakte oss, så hjelper vi deg sammen med PostNord.

Kan jeg velge et annet hentested enn min vanlige Post i butikk?

Ja, du kan velge selvvalgt hentested blant PostNords hentesteder. Dersom du ønsker å få varene levert hos noen andre, kan du velge deres adresse (og mottakernavn), alternativt ditt eget navn med c/o-adresse. Eksempel: Lise Hansen c/o Lars Olsen, Gata 1, 1234 Poststed. Vær obs på at pakker til en person som ikke er registrert på oppgitt adresse vil bli sendt i retur. Du kan heller ikke velge å sende pakken til din fritidsbolig dersom du ikke har registrert deg for postmottak der.

Kan jeg bestille til land utenom Norge?

Nei, dessverre. Vi sender kun til norske adresser. Eneste mulighet for å sende til utlandet, er å først sende til noen med norsk adresse, for deretter å sende videre til utlandet privat.

Kan jeg hente varene selv hos dere (pick-up)?

Nei, dessverre. Vi tilbyr ikke lenger henting av varer fra vårt lager.

Retur

Kan jeg angre på et kjøp?

Ja, man kan enkelt angre og returnere uønskede varer ihht Angrerettloven. Ferskvarer er unntatt og tas ikke retur på. Les mer om retur

Kan jeg reklamere på feil?

Ja, man kan enkelt sende en reklamasjonsforespørsel på siden Reklamasjon.

Kan jeg reklamere på ferskvarer som knoller, barrot og løk?

Ja, men dette skal gjøres umiddelbart etter mottak. Ferskvarer (som løk, planter, barrot, knoller og settepotet) skal alltid hentes med en gang du får hentemelding, dette gjelder også på pick-up point, som kun er et eksternt hentested (gjelder kun eksisterende ordre, fra 10.februar 2022 tilbyr vi ikke pick up på nye ordre). Sjekk da kvalitet på løk, barrot og knoller umiddelbart, og gi oss beskjed med bilde på reklamasjonssiden med en gang hvis noe er feil. Da kan vi vurdere kvaliteten og fortelle deg om det er normalt eller ikke. Dersom du venter med å reklamere, er det vanskelig for oss å vurdere om kvaliteten er forringet etter mottak og f.eks. skyldes feil oppbevaring etter varemottak.

Levende planter med blader kan være slitne og henge litt med bladene etter en lang transport ved ankomst. Ta gjerne bilde av varen hvis du er i tvil om de lever. Gi de litt vann hvis jorden er tørr, samt la de få litt lys og stell rett etter henting. Da kommer de fleste seg etter 1-3 døgn.

Skulle de vise seg å være døde ved ankomst, er det bare å fylle ut reklamasjonsskjemaet. Vi vil da spørre om bilde ved ankomst er tatt, man har prøvd å berge de og ellers holdt forpliktelsene hva gjelder henting ved mottak.

Vær oppmerksom på at enkelte adresser i Norge kan være for langt unna vårt lager til å kunne bestille levende planter. Dette er i så fall opplyst under produktet med postnummer vi ikke leverer til. Skulle du likevel ønske slike varer til en slik postadresse er det på egen risiko. I de fleste tilfeller går det bare bra, men er for oss for stor risiko å sende.
Generelt for alle ferskvarer er reklamasjon lang tid etter mottak uten mottaksdokumentasjon for oss svært vanskelig å vurdere, da alt fra ulikt stell og miljømessige faktorer spiller inn (som jord, vær, skadedyr etc). Vi ber om forståelse for dette.

Merk: Det er ikke angrerett på ferskvare (som f.eks. knoller, barrot, løk, potet).

Når blir min retur behandlet?

Når vi mottar angreskjema, så vil du få en bekreftelse på at vi har mottatt dette. Når vi mottar varene og registrerer disse på lageret, så vil du bli kreditert for kjøpet. Vi krediterer ikke varene før de er mottatt og godkjent som salgbare. Skulle de være i en slik befatning at de ikke kan selges på nytt, anses ikke returen som godkjent for kreditering.

Må jeg betale frakt når jeg returnerer varer?

Vi tilbyr dessverre ikke fri retur, med unntak av tilfeller der vi har gjort feil eller det er feil på varer. Hvis du har angret et kjøp, så betaler du for frakten tilbake til oss. Hvis du har angret et helt kjøp, vil også frakten krediteres. Hvis du kun angrer deler av en ordre, vil det være varekostnaden som krediteres ved retur.

Hva skjer med betalingen min ved retur?

Når vi mottar varene og disse godkjennes inn på lager, vil du bli kreditert til den betalingsløsningen du har brukt (Klarna, Vipps). Dersom du har valgt faktura fra Klarna som enda ikke er betalt, så sender vi deg en oppdatert faktura. Dersom betaling er gjort med faktura fra Plukkselv, vil vi be om kontonummer for tilbakebetaling i hvert enkelt tilfelle. Tilbakebetaling kan ta 7-10 virkedager før det vises på konto.

Kan jeg bytte en vare?

Vi tilbyr ikke direkte bytte, men du kan angre kjøpet ditt og sende varen i retur. Deretter bestiller du ønsket vare i ny ordre. Dette blir to uavhengige ordrer med hver sin betaling.

Rabatt

Jeg har en rabattkode, hvor legger jeg inn denne?

Du finner feltet for rabattkode øverst til høyre over innholdet i kassen. Du vil se på nederste linje at denne er lagt til, og prisene for aktuelle varer er redusert.

Har dere noen rabattkoder jeg kan få?

Aktuelle rabattkoder annonseres i blader/magasiner, vår egen katalog, på nettsiden eller i sosiale medier som Instagram og Facebook. Meld deg på vårt nyhetsbrev for å holde deg oppdatert, der får du også vite om tilbud vi har.

Jeg har glemt å legge inn rabattkoden i kasse, kan dette gjøres i etterkant?

Hvis ordren ikke er sendt, så har vi mulighet til å hjelpe med å legge inn rabatt. Det er også en mulighet å kansellere en ordre og legge inn på nytt slik at rabattkoden blir registrert. Hvis ordren er sendt, er det dessverre for sent.

Vær obs på at rabattkoder ikke gjelder for allerede rabatterte varer, f.eks. ved kvantumsrabatt.

Hvorfor virker ikke rabattkoden min?

Noen rabattkoder gjelder spesifikke produkter, eller i spesifikke tidsrom. Dersom du legger inn en rabatt for knoller på frø, så vil det ikke utløse rabatt. Hvis du har bestilt noe med kvantumsrabatt, får du ikke ekstra rabatt oppå dette. Hvis du fortsatt ikke får rabattkoden til å virke, ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Varen jeg har kjøpt, er nå satt ned i pris. Kan jeg få refundert mellomlegget?

Nei, dessverre. Rabatter og tilbud er gyldig kun i kampanjeperioden og har dessverre ikke tilbakevirkende kraft.

Tilbyr dere tilgodelapp?

Ja, det gjør vi, i form av gavekort. Du vil få tilsendt en gavekortkode på e-post og denne er gyldig i 18 måneder. Vi kan ikke legge til en gavekortkode på en allerede registrert ordre. Da må ordren slettes, og deretter legges inn på nytt med gavekortkoden.

 

Bestilling BetalingFraktLeveringReturRabatt