Ofte stilte spørsmål

Her er en oversikt over spørsmål vi ofte får, så les gjerne igjennom disse hvis det er noe du lurer på.

BESTILLING

Spørsmål: Jeg ønsker å endre, kansellere en ordre eller legge til en vare?
Svar: Det er dessverre ikke mulig å legge til en vare. Har du bestilt med kort/vipps er det ikke mulig for oss å øke det reserverte beløpet. Har du bestilt på faktura er du kredittsjekket for det beløpet som ligger i ordren. Har du mottatt en leveringsbekreftelse er det dessverre for sent å endre eller kansellere en ordre. Du kan selvsagt angre kjøpet ved å sende det i retur. Returskjema kom med din ordrebekreftelse og legges ved. Kan jeg slå sammen to ordrer jeg nylig har bestilt? Nei, dessverre. Ordrene er unike og plukkes på tilfeldige tidspunkt, og er ofte forskjellige steder i prosessen. Vi får ikke stoppet eller endret dette.

Spørsmål: Hvorfor må jeg legge inn personnummer når jeg velger «kort, faktura, delbetaling» med Klarna?

Svar: Det er valgfritt og du kan trykke «hopp over» og betale med kort eller vipps, men du vil da ikke kunne få faktura som betalingsalternativ. Dette er fordi Klarna som utsteder fakturaer og på den måten gir deg kreditt må vite identiteten til bestilleren. Dette er også for å beskytte at ikke andre skal kunne handle i ditt navn med kreditt. Alle personopplysninger overføres imidlertid helt sikkert til Klarna, og det som legges inn hverken sees eller behandles av Plukkselv.no på noen som helst måte.

Spørsmål: Hvordan vet jeg at ordren har gått igjennom?
Svar: Når ordren har gått igjennom åpnes en ny side med en ordrebekreftelse og beskjeden «takk for din ordre», og du mottar samtidig en ordrebekreftelse på epost. Får du ikke ny side opp, har ikke ordren gått igjennom. Dette kan skyldes manglende info i feltene i kassen eller at betaling ikke er blitt godkjent. Prøv da annen betalingsmåte.

Spørsmål: Hvorfor har jeg IKKE fått ordrebekreftelse tilsendt etter endt ordre?
Svar: Ofte har gmail.com, hotmail.com og lignende store epost-leverandører et finmasket spamfilter. Da kan det hende at eposter havner i din epostsøppelkasse. Sjekk denne søppelkassen og søk «plukkselv», så finner de fleste den. Finner du den fortsatt ikke kan det være fordi du har fylt inn feil epostadresse ved bestilling. OBS! Varene du har bestilt vil for øvrig alltid komme frem til deg, men har du valgt faktura fra Klarna som betalingsalternativ, vil du ikke motta fakturaen da den sendes på epost. Ta da kontakt med Klarna.

Spørsmål: Hvordan beregnes frakten?
Svar: Frakten beregnes automatisk ut fra vekten på det som ligger i handlekurven, og vi har forsøkt så godt som mulig å lage en rettferdig fraktmodell. Vi benytter KUN pakke med sporing, det gjør at du kan følge dine varer fra vi har pakket og sendt den. Sporingspakker er vårt valg for at vi kan gi deg den service du ønsker hva gjelder levering, og du har en garanti hvis varene ikke skulle dukke opp.

Spørsmål: Hvorfor får ikke jeg gratis frakt på min ordre?
Svar: Man må legge varer over kr. 2000,- totalt i kassen (ikke varer + frakt) for å få gratis frakt fra Plukkelv.no. Velg da gratis frakt i leveringsalternativer (velger dette automatisk) og pakken blir da sendt som pakke på nærmeste postkontor/post i butikk.

Spørsmål: Jeg får bare opp et leveringsalternativ og ønsker å hente varene selv på lager, hvorfor?
Trykk på den grønn teksten rett under: Klikk her for å vise flere fraktmetoder. Da kan du velge ønsket fraktmetode.

Spørsmål: Jeg ønsker å kjøpe en gave og få den sendt rett til mottaker, hvordan gjøres det?
Svar: Legg da bare inn mottakers navn og adresse, men din epost og tlf. i ordreskjema da all kommunikasjon hva gjelder ordrebekreftelse og hentekode til posten på SMS kommuniseres på epost/tlf. Du må da også kun velge Klarna kortbetaling eller Vipps som betalingsmåte. Klarna faktura godkjenner ikke en annen leveringsadresse enn kjøperens.

Spørsmål: Jeg får ikke opp faktura som betalingsmåte, hvorfor?
Svar:Du har ikke fylt ut personnummer 11 siffer og vil da ikke få tilbud om faktura/kreditt fra Klarna. Det kan også hende at Klarna ikke godkjenner kreditt til deg pga. tidligere betalingsanmerkninger. Du må da velge Vipps eller kort som betalingsmåte.

Spørsmål: Kan jeg handle som firmakunde?
Svar: Ja. I steg 2 etter å ha oppgitt postadresse og leveringsmåte velger du Firma/Bedrift i øverste felt «Kjøper som». Når du fyller inn organisasjonsnummer inn i skjema vil du se om din bedrift vil kunne få betalt med faktura, da Klarna kjører en automatisk kredittkontroll. Mange firma får ikke faktura som betalingsalternativ opp og da må du enten betale med firmakort eller Vipps. Eventuelt kan man handle som privatperson og bruke c/o adresse, eller kjøre et utlegg mot sin egen bedrift.

Spørsmål: Jeg fikk ikke fylt inn adresse da jeg gjorde bestillingen, hva skjedde?
Svar: Har du handlet med din telefon/nettbrett/PC hos Klarna tidligere autoutfylles dine personalia da din enhet husker denne informasjonen (om du ikke har slått dette av i dine innstillinger). Noen glemmer å endre dette hvis de flytter el.lign. Sjekk alltid om adressen er korrekt før du sender ordren. Skulle du likevel oppdage at det ble feil, ta kontakt i kontaktskjema så kan vi forsøke å endre for deg i etterkant.

Spørsmål: Kan man komme til Plukkselv og handle som man gjør i en butikk?
Svar: Plukkselv.no er en ren nettbutikk. Alle ordre må legges inn på nettbutikken. Man kan legge inn en ordre med leveringsalternativ «hent selv – pick up point Lierskogen» og vil da kunne hente ordren hos oss kort tid etterpå når hentemelding mottas på SMS.

Spørsmål: Når betaler man forhåndsordrer?
Svar: Hvis du har valgt betalingsmåten faktura fra Klarna, vil du ikke motta fakturaen før varene er sendt ut. Betaler man forhåndsordre med kort eller Vipps vil det kun gjøres en reservasjon på din konto fra respektive selskap. Selve beløpet vil ikke bli trukket før vi sender ut varen. Vi gjør spesielt oppmerksom på at mange tror Vippsappen kun utfører betalinger. Dette stemmer ikke, de utfører også reservasjoner. Dette vises ikke i Vippsappen men kun på din konto i tekst foran beløp.

Spørsmål: Hvorfor er alt jeg la i kassen i går borte når jeg skulle gjennomføre kjøp i dag?
Svar: For å gi deg en god bruker opplevelse på vår nettbutikk har vi installert cookies som husker hva du har lagt i kassen, holde deg innlogget m.m. Første gang du besøker oss blir du spurt om å godkjenne disse, gjør du ikke det tillater du ikke oss å huske hva du har lagt i kassen, og denne funksjonen opphører. Du kan vanligvis skru på informasjonskapsler (cookies) ved å endre på innstillingene i nettleseren din. Les mer om våre cookies her: https://plukkselv.no/side/cookies

Spørsmål: Min ordre står som avbrutt i Klarna appen men min ordre er aldri avbestilt og jeg har fått ordrebekreftelse, hvorfor?
Svar: Ved fohåndsordre og det går over 14 dager vil din ordre i Klarna appen stå som avbrutt. Dette er en feil i Klarna appen som de ikke får fiksen. Alt er i orden med din ordre og den vil bli levert på tidspunkt anvist på produkt, og vil komme opp til betaling/belastning når vi har sendt ordren din.

 

LEVERING

Forhåndsbestilte høstløk leveres samlet med resten av din ordre som informert på produkt:
Høstløk blomsterløk - levering fra uke 35 ->
Hvitløk setteløk - levering fra uke 38
(Vi har ikke mulighet å dellevere ordre, ønsker du andre varer før legges det inn som egen ordre)

Spørsmål: Jeg har ikke fått ordren min enda, hva gjør jeg?
Svar: Når vi har pakket og sender din ordre sendes en leveringsbekreftelse til deg med ditt sporingsnummer på epost. Gå på Posten.no og skriv inn ditt sporingsnummer på forsendelsen og du ser hvor den til enhver tid befinner seg. Har du ikke mottatt leveringsbekreftelse kan din ordre inneholde forhåndsbestilte varer som løk, barrot og planter, og blir levert samlet når de ankommer. Dette er opplyst på produktet ved bestilling og på din kvittering som du får ved ordre på epost.  Noen perioder i året (mars-mai) har vi ekstrem pågang og det kan bli litt kø på pakking og utsending. Det kan da i verste tilfelle ta opptil en uke fra du bestiller varen til vi får sendt denne, noe vi til enhver tid etterstreber skal gå så hurtig som mulig. Men har du ikke forhåndsbestilt barrot, planter eller andre varer i din bestilling, og det har gått over en uke fra du bestilte varen til du får leveringsbekreftelse, kan du ta kontakt og vi skal hjelpe deg.

Spørsmål: Jeg har fått deler av ordren min tilsendt men ikke alt, hva gjør jeg?
Svar: Ofte blir en ordre pakket i flere esker/kolli og de trenger ikke ankomme samtidig til ditt hentested/postkontor. Gå da inn på Posten.no og søk på ditt ordrenummer eller sporingsnummer som du fikk med leveringsbekreftelsen på epost. Her vil du se om det er flere kolli på vei.
Er alle kolli kommet? Sjekk dette: Under pakking av produkter prøver vi å utnytte plassen som er tilgjengelig. Dvs. at i en tom bøtte kan resten av varene dine ligge selv om den er i en original emballasje. Sjekk derfor overalt. Fargen på frøposene er lik fargen på eskene så ikke kast emballasje hvis du ikke finner varene ved første øyekast.
Av og til delleverer vi ordrer, dette vil i så fall stå opplyst på den medfølgende pakkseddelen. Da får du også informasjon om hva som eventuelt ettersendes. Skulle likevel noe mangle og det ikke er opplyst om hva som ankommer senere, tar du selvsagt kontakt.

Spørsmål: Jeg har fått feil varer levert, hva gjør jeg?
Svar: Stemmer ikke varene som du har bestilt med din pakkseddel, ta kontakt med oss og vi vil hjelpe deg å rette opp i feilen.

Spørsmål: Hvorfor har jeg ikke fått leveringsbekreftelse eller faktura tilsendt?
Svar: Ofte har gmail.com, hotmail.com og lignende store epost leverandører et høyt spamfilter. Da kan det hende at eposter havner i din epost søppelkasse. Sjekk derfor søppelkassen i ditt epostprogam eller søk «plukkselv» eller «Klarna» (på faktura) i hele din epostkonto. Finner du den fortsatt ikke kan det være fordi du har fylt inn feil epostadresse ved bestilling. OBS! Varene du bestilte vil fortsatt komme frem selv om du har lagt inn feil epostadresse, men har du valgt Klarna faktura som betalingsalternativ vil du ikke motta faktura da den sendes på epost. Ta da kontakt med Klarna.

Spørsmål: Hvor lang tid tar det fra jeg bestiller til jeg får varene?
Svar: Normalt sett sender vi ut din ordre innen 24 timer, og du har da varene 2-5 dager etter bestilling alt etter hvor i landet du bor. Noen varer er det mye forhåndssalg på, som f.eks. våre setteløker, knoller og enkelte plantetyper. Disse vil sendes ut fra vårt lager i perioden henvist på produktet.

Spørsmål: Jeg har bestilt pick-up på min ordre. Hvor raskt kan jeg da hente varene og kan andre hente de for meg?
Svar: Du vil få en SMS fra oss når varene er klare til henting. De er ikke umiddelbart klare, men blir prioritert i pakking og er normalt klare innen 1-2 timer etter bestilling på hverdager i åpningstiden.

Spørsmål: Kan andre hente varene på vegne av meg når de er bestilt med pick-up?
Ja, så lenge du videresender hentemeldingen du fikk på  SMS til den personen som skal hente for deg, og den personen medbringer sin ID, er det mulig.

Spørsmål: Hvorfor har jeg ikke fått løkene eller plantene mine ennå?
Svar: Alle løker og planter forsøker vi å ha forhåndsbestillinger på for å unngå oppbevaring og levere det ferskeste produktet fra våre leverandører. Derfor har vi kommunisert så tydelig som mulig på hvert produkt hvilke uker vi har levering av disse produktene i. Det står også info om dette på kvitteringen du mottar ved ordre. Når vi mottar disse produktene til vårt lager, vil vi alltid pakke dette så raskt som overhodet mulig slik at du som kunde får ferske varer tilsendt. Det er viktig at løker og planter tas ut av forpakningen så raskt som mulig når du mottar dem slik at de kan få vann og/eller den stell de behøver for å leve videre.

Spørsmål: Pakken havnet ikke på mitt nærmeste hentested, hvorfor og hva kan jeg gjøre?
Svar: Vi benytter kun Posten (ikke Postnord) som leverandør, og hentested for din pakke vil normalt være din nærmeste «Post i Butikk» eller postkontor. Vi sender til din adresse og ikke et hentested, så vi har ingen innvirkning på hvilket hentested posten knytter til din adresse. Oss bekjent er det ikke mulig å endre sitt faste tilknyttede hentested. Skulle adressen være feil fylt inn eller varene havne på et hentested en helt annen plass enn der du bor, pleier Posten alltid være behjelpelig med å omadressere pakken. Bruk da ditt sporingsnummer som du får med leveringsbekreftelsen når du kontakter Posten for omadressering.

Spørsmål: Kan jeg bestille varer til andre land enn Norge?
Svar: Nei, dessverre. Da er eneste mulighet å få andre i Norge til å bestille for deg og få de til å videresende varen.  

 

ANDRE VANLIGE SPØRSMÅL - RETUR/FEIL

Spørsmål: Når og hvordan skal frøene som jeg har bestilt sås?
Svar: Hvis du søker etter dine frøtyper på vår nettside, så er det en forklaring til hver enkelt sort inne på produktsiden. Les også vår såkalender med en fin oversikt her: https://plukkselv.no/web/side/2

Spørsmål: Kan man angre på et kjøp?
Svar: Ja, man kan enkelt angre og evt returnere uønskede varer iht Angrerettloven. Ferskvarer tas det ikke retur på. For andre varer gå hit og følg instruksjonene: https://plukkselv.no/sider/retur-slik-gjor-du

Spørsmål: Hvis noe er feil, kan man reklamere?
Svar: Ja, man kan enkelt sende inn en reklamasjonsforespørsel ved å gå hit, legg ved bilde: https://plukkselv.no/sider/reklamasjon

Spørsmål: Når skal jeg sjekke kvalitet på ferskvarer som planter og løk, og hvordan reklamere?
Svar: Ferskvarer (løk, barrot, planter) skal alltid hentes med en gang man får hentemelding, dette gjelder også på pick-up point, som kun er et eksternt hentested. Sjekk da kvalitet på løk, barrot og planter umiddelbart, og gi oss beskjed med bilde på reklamasjonssiden med en gang hvis noe er feil. Da kan vi vurdere kvaliteten og fortelle deg om det er normalt eller ikke. Levende planter med blader kan være slitne og henge litt med bladene etter en lang transport ved ankomst. Ta gjerne bilde av varen hvis du er i tvil om de lever. Gi de litt vann hvis jorden er tørr, samt la de få litt lys og stell rett etter henting. Da kommer de fleste seg etter 1-3 døgn. Skulle de vise seg å være døde ved ankomst, er det bare å fylle ut reklamasjonsskjemaet. Vi vil da spørre om bilde ved ankomst er tatt, man har prøvd å berge de og ellers holdt forpliktelsene hva gjelder henting ved mottak. Vær oppmerksom på at enkelte adresser i Norge kan være for langt unna vårt lager til å kunne bestille levende planter. Dette er i så fall opplyst under produktet med postnr. vi ikke leverer til. Skulle du likevel ønske slike varer til en slik postadresse er det på egen risiko. I de fleste tilfeller går det bare bra, men er for oss for stor risiko å sende. Generelt for alle ferskvarer er reklamasjon lang tid etter mottak uten mottaksdokumentasjon for oss svært vanskelig å vurdere, da alt fra ulikt stell og miljømessige faktorer spiller inn (som jord, vær, skadedyr etc). Vi ber om forståelse for dette.


Spørsmål: Er det mulig å kjøpe gavekort hos dere?

Svar: Ja, man kan kjøpe gavekort her: https://plukkselv.no/gavekort